met de trein naar Katowice

16 april 2015 - Wroclaw, Polen

Dai ts lang geleden dat er een wekker af ging en dan ook nog om 6.00. Meteen opgestaan opgefrisd, fiets uit hostel getild tassen er op en toen was ik al 10minuten later als gepland! Als een kogel door de stad geraced, 2 minuten tijd ingehaald, op centraal station treinkaartje bekeken na 5 min zoeken  goede trein gevonden fiets in trein opgehangen naar andere wagon en ik zat nog niet of de trein vertrok. Na twee en een half uur aangekomen in Katowice buiten naar de weg gevraagd zat eerst goed maar na 10 minuten klopte er niks meer van. Na 20 keer vragen kwam ik op de goede weg. Het volgende dorpje man op fiets aangesproken voor de weg hij zei dat die moest eten bij zijn vader en ook die kant op moest. Dus samen opgefietst na 5min merkte ik al wel dat hij licht verstandelijk beperkt is, en hij was fireman ja en ook nog truckchauffeur en de police had hij hele verhalen over maar alleen het woord police kon ik verstaan. Nadat hij mij z,n vaders huis had aangewezen besloten nog ff meet te fietsen, erg handig. Na zo,n 10 kilometer kwamen we bij een rotonde waar ik links moest en hij terug naar huis ging. Gaf hem een stevige handruk vertelde dat die Peter heete, toen ik hem een paar zloty wou geven fietste hij al zwaaiendweg. na zo,n 6 kilometer verder fietsen aangekomen bij museum auschwitz. De politie stond me al op te wachten met busjes met gaas voor de ramen honden en helicopter! Het kamp auschwitz was gesloten vandaag, na een beetje navragen bleek het een speciale dag voor nabestaanden te zijn. Neergestreken op camping tentje gebouwd weer richting dorp gefietst, dan kom je automatisch langs kamp auschwitz en daar was net een tocht van Auschwitsch naar Birkennau begonnen erg indrukwekkend ontelbaar veel mensen met borden met hun land er op en de vlag van hun land en natuurlijk veel israelische vlaggen. De een zag er erg verdrietig uit de ander juist vrolijk op de spoorbaan tussen de tweekampen werden allemaal bordjes geplant met gelukwensen en groeten aan geliefden. Gelijk voor morgen een ticket geboekt, wie gratis is omdat iedereen de kans moet krijgen dit monument te bezoeken. Dus om 8 uur verwachten ze me al daar, Ben erg benieuwd.