Kutna Hora - Praag

24 april 2015 - Praag, Tsjechië

Na een teleurstellende nachtrust, want s,nachts werd ik wakker van voetstappen en daar ging ik zou het een bende zijn wie het op fietsen heeft gemund, misschien weten ze dat ik nog 50 tsjechiese kronen heb enz. Er toch maar ff uit want ik moest ook onmundig zeiken! Bleek dat er op de camping nog iemand een tentje had gebouwd en ook ff gebruik had gemaaktvan de sanitaire voorziening. Maar goed 8 uur werd ik wakker nog ff liggen en het was 9 uur, Vanuit mijn slaapzak broodjes gesmeerd naar binnen gewerkt en er uit. Na al mijn spullen te hebben opgeruimd kwamen de mede campeerders uit hun tent gekropen de een met leren broek de ander met een kek sjaaltje om en waren erg benieuwd waar ik vandaan kwam en wat me hier bracht ik vertelt waar ik was geweest en waar het heen ging. Nog ff koffie gezet en sinaasappel naar binnengewerkt, en de dag planning gemaakt. Het stadje heeft de historische looks van Bredevoort en het aantal kerken van Aalten. Dus er stonden 3 kathedralen op het programma! Aangekomen bij de eerste maakte het toch wel enigzins indruk zo inmens groot bouw werk. Daarnaast kon je ook nog de middeleeuwse voorganger bekijken maar had meer weg van een vleermuizen kelder. Op naar nummer 2 ook een mega schuur alleen een beetje vreemd dat er net zoveel bankjes als in Harreveld in de kerk staan! via een smal trappetje de zolder van de kerk bekeken en botten van oude monniken wie de rooftocht van een of andere koning niet hadden overleefd! Bij nummer drie viel me de bek letterlijk open via de begraafplaats richting de kapel, het viel me al wel op dat er veel kothic achtige figuren rond liepen, aangekomen bij kapel deur los kaartje laten zien en toen botten botten botten en nog meer botten!! Het bleek een beenderen kapel te zijn waar alles van menselijke botten was gemaakt. 4000 jaar geleden had een monnik bedacht dat hij met de botten van de begraafplaats welk iets moois kon maken. Nou mooi, ik noem het misterieus maar de meeste mensen aldaar waren druk bezig selfies te maken voor het skeletten altaar. Toen de fiets aangetrapt en hem de goede kant naar Praag opgestuurd dorpje uit bordje praag 67 km een klein stukje bultje op bultje af enz. Na 50 km ff patatje gegeten en weer verder de laatste 10 kilometer alleen bult af. Af en toe iets trappen om hem boven de 30km te houden. En jahoor Praag downtown was inzicht op het plein hadden zich al honderden mensen verzameld gewapend met selfiestick,s en camera,s er klonk trompetgeschal. Helaas niet voor mij maar het astronomisch uurwerk gaf weer een showtje weg, Ik had besloten een campground, met de gedachten nog 1 keertje tentje bouwen en dan komt er al bijna een eind aan, na 10 km rondfietsen van hot naar her te worden gstuurd toch nog een camping gevonden. Aan het water met uitzicht op de gouden stad Praag. Voor morgen zijn de verse broodjes besteld en ik heb het vermoeden dat er wel ergens bier koud staat, Weltrusten

1. Lianne:
    25 april 2015
    Dirk, super leuk al je verhalen te lezen. En zoals je zelf al zegt: het einde is alweer in zicht. Heel veel plezier nog de laatste dagen
  2. Pilliewierenga:
    25 april 2015
    en wat is het volgende avontuur Dirk.
    je geeft zeker wel een boek uit dan kan ik het altijd eens nalezen als ik bij jouw ouders ben.en nu sta je te wachten bij de grote weg groeten pillie en henktot Marije er aan komt.hoelang mag je wegblijven van je baas
  3. Dorien:
    25 april 2015
    Jaaaa, zo'n bottenkerk is echt maf hé! Zijn wij ook geweest, erg cool!
  4. Marije:
    26 april 2015
    Wat een leuke blogs weer! Je gaat steeds leuker schrijven met je 'kekke' verhaaltjes!
    Eindelijk zondag, ik rij zo weg en dan kom ik naar je toe!
    XXX