auschwitz

19 april 2015 - Brno, Tsjechië

Omdat om 8 uur ik gereserveerd had voor musum auschwitz, ging om 6.15 de wekker de regen wie ik s,nachts op de tent hoorde tikken had plaats gemaakt voor een waterig zonnetje. Slaapspullen opgeborgen natte tent ingepakt ontbijt uitgestalt onder afdak, paar broodjes weggewerkt en natuurlijk een appel koffie gemaakt en toen was het 7.45 met het fietsje richting auschwitz. Alles was nog dicht alvast een plattegrond gekocht en daar ging de deur open. Ze zijn er erg bang voor nazi achtige praktijken eerst alles in moeten leveren toen door metaal detector, en daarna was ik  binnen, werd nog een keer m,n kaartje gecontroleerd en kon ik naar buiten en kwam je op het kamp. Direct zeer herkenbaar met 2 meterhoog puntdraad en het ijzeren hek met arbeid mach frei! Er veel over gelezen, gezien, gehoord! Maar als je letterlijk met je neus er bovenopstaat wat daar is gebeurd komt het wel keihard binnen. In een aantal barakken waren expositie,s over verschillende groepen wie hier hebben gezeten. Over de dodenmars en de bevrijding van het kamp. Een bark vol met haren eentje volmet schoenen eentje vol met koffers. Om maar aantegeven hoeveel mensen hier de dood hebben gevonden. Ze houden niks verborgen op de appel plaats staat een groepsgalg en met foto,s is meteen duidelijk wat daar gebeurde ook de gaskamer en crematie oven maakten veel indruk. Toen de fiets gepakt want 3 km verder op is Birkenau hetzelfde verhaal erg indruk wekkend. Om 12 uur de fiets gepakt en met m,n hoofd vol gedachten richting de tjechiesche grens gefietsd, Eerste cafe,tje in tjechie koffie gedronken wou ik betalen namen ze geen slotty,s aan. Alleen kronen gebaarde ze terwijl ik niet meer als 500 meter over de grens was. Ikuitgelegd dat ik geen kronen had, dan moest ik maar snel vertrekken maakte ze me duidelijk. Nog een paar uur verder gefietst door tjechiesche dorpjes. Bank gevonden gepind nog een uurtje gefietsd. Omdat het erg koud werd besloten hotel te zoeken en in Ostrava naar hotel gevraagd bij het bowlingcentrum kon ik wel slapen werd me vertelt eenmaal aangekomen, sprak alleen de kok een beetje engels dus tussen het koteletten bakken door uitgelegd wat ik wou. Voor 1 nacht was geen probleem op bovenverdieping kreeg ik de bruidswite met 3 zit hoekjes 4 bedden en 2 tv,s en wifi verbinding wie niet werkte. En dat allemaal in jaren 80 stijl zwarte meubels en cactus plantjes in zo,n klein ijzeren 3 wielerfietsje heerlijkgeslapen.